Îmbunătățirea bunăstării copiilor: Instruiri BLP pentru profesioniștii din educație în Moldova, finanțate de Consiliul Norvegian pentru Refugiați
(Iunie 2022 – Ianuarie 2023, cu extindere până în octombrie 2023)
SCOP:
Sprijinirea recuperării copiilor în urma evenimentelor traumatice trăite în timpul conflictelor sau a impactului deplasării, atât pentru copiii strămutați, cât și pentru cei din comunitățile-gazdă, prin îmbunătățirea condițiilor de învățare.
Obiective:
Profesioniștii din educație să dețină cunoștințele și abilitățile necesare pentru a sprijini în mod activ procesul de învățare și bunăstarea elevilor afectați de conflicte.
În iunie 2022, organizația Parteneriate pentru Fiecare Copil (P4EC), cu sprijinul Consiliului Norvegian pentru Refugiați, a lansat pilotul programului Better Learning Programme (BLP) pentru a îmbunătăți condițiile de învățare și a sprijini copiii refugiați în procesul de recuperare după traumele cauzate de conflict și strămutare. Programul a vizat școlile cu cel mai mare număr de copii ucraineni integrați și a fost implementat în strânsă coordonare cu Ministerul Educației și Cercetării și Direcția Generală Educație, Tineret și Sport Chișinău, facilitând integrarea BLP în sistemul național de învățământ.
A fost creat un grup de 15 formatori naționali BLP, iar peste 400 de profesioniști din domeniul educației au fost instruiți, oferind sprijin pentru peste 5.200 de copii din 20 de școli din trei regiuni. De asemenea, 16 formatori au fost echipați cu abilități în cadrul programului Teaching in Crisis Contexts (TiCC), iar 283 de profesori din 41 de școli au beneficiat de instruire TiCC pentru a-i ajuta să gestioneze volumul de muncă, relațiile din școală și provocările emoționale. Realizările programului BLP au fost promovate pe mai multe platforme, sensibilizând peste 2.000 de profesioniști și evidențiind importanța programului în susținerea bunăstării copilului în situații de criză.
Rezultate în cifre:
15 formatori principali și 97 de profesori din cadrul Serviciilor de Asistență Psiho-Pedagogică Raionale din întreaga Republică Moldova, desemnați prin Ordin Ministerial, au fost instruiți în BLP 1.
328 de profesori și manageri școlari din 20 de școli selectate din cele trei municipii au beneficiat de o instruire de două zile în BLP 1, dobândind cunoștințe și abilități esențiale.
Un total de 5.269 de copii, dintre care 158 copii refugiați, din 20 de școli din trei municipii, au fost incluși în programul BLP.
16 formatori au fost echipați cu cunoștințe și abilități în predarea în situații de criză (TICC).
283 de profesori din 41 de școli din cele trei municipii au participat la instruirea TICC, fiind dotați cu instrumente pentru gestionarea eficientă a sarcinilor, relațiilor școlare și a poverilor emoționale.
2.400 de elevi din clasele I-XII din 20 de școli din municipiile Bălți, Cahul și Chișinău au primit 4.235 de kituri educaționale, conținând rechizite școlare și produse de igienă personală.
Materiale informaționale și metodologice despre BLP au fost tipărite și distribuite profesioniștilor-cheie implicați în implementarea programului, inclusiv celor 8.202 copii înscriși în 11 școli.
Rezultatele obținute în timpul implementării programului BLP au fost promovate pe diverse platforme, subliniind importanța sa pentru bunăstarea copilului în contexte de criză. Acestea au fost prezentate inclusiv în cadrul Forumul Urban Social Chișinău, la care au participat aproximativ 2.000 de profesioniști naționali și internaționali din domeniul dezvoltării economice și sociale urbane, alături de reprezentanți ai mediului de afaceri, societății civile și mediului academic.
De asemenea, BLP a fost inclus pe agenda Reuniunii Anuale Metodologice a Ministerului Educației și Cercetării, unde 52 de profesori — responsabili de disciplina Dezvoltare Personală (51 femei, 1 bărbat) — au fost familiarizați cu programul. În plus, BLP a fost prezentat în cadrul reuniunilor metodologice organizate de Direcțiile Educație, Tineret și Sport din regiunile Nisporeni și Bălți, cu participarea a 26 de directori adjuncți responsabili de educație și 44 de profesori de sprijin și psihologi școlari.